Sunday, March 04, 2012

Supplement Utk Q

Hari ni aku nak share dengan semua parents kat luar sana mengenai supplement harian untuk Q. Korang pernah dengar tak tentang transfer factor? Mungkin ada yang pernah dan mungkin baru je dengar dan tahu. Terbitnya rasa untuk mencuba produk ini adalah disebabkan anakanda Q beberapa bulan lepas kerap sangat kena jangkit selsema, batuk dan diikuti demam. Boleh dikatakan batuk dan selsema akan berlarutan sampai sebulan. Hati ibu biasalah risau bila anak sakit susah nak baik, walaupun hanya batuk dan selsema. Lepas baik, after seminggu kena balik jangkit. Macam tu la berulang. Lagi pulak Q jenis susah sangat nak makan ubat, sampai aku sendri 'give-up' nak bg ubat kat dia. Kalau makan je ubat terus dia muntahkan baik. Kena pulak Q jns antibodi lemah, mudah dijangkit batuk dan selsema. Klinik & ubat dah macam2 dh mencuba, rata2 memang 'tak berhasil' (ubat2 tu semua xlut). Sampai ke pakar pon tak lut.

Sehingga pada Sept 2011 aku bawa Q ke pakar kanak2 di Penang (Hope Children Hosp). Kes batuk & selsema hampir 2 bulan. Lepas doctor cek paru2, doctor tu tanya, "anak ada asthma tak?". Aku pon menjawab, "tak ada?". Doctor just bagi ubat dan Q kena amik nabulizer (gas untuk claerkan paru). Antara ubat yang doctor bagi, adalah 'ventolin'. Pada mulanya aku tak tahu ubat tu untuk pesakit mcm mana sebab doctor just cakap untuk clearkan paru2. Pas amik ubat dalam3-4 hari, Alhamdulillah Q dah baik sepenuhnya. Mungkin jugak sebab nak kena pergi pakar. Sampailah pas kes tu, setiap kali Q sakit aku mesti akan cari pakar.

Pada Oct 2011 sekali lagi Q di serang sakit batuk, selsema, muntah & cirit. Esoknya aku dan suami bawak Q ke KPJ Pakar Perdana untuk di admit. Mula pead chek, dia tanya soalan yang sama, "anak awak ada asthma ke?". Aku pon menjawab, "tak ada" (dengan yakin sbb fam xde sejarah asthma). Doctor cakap, "anak awak ada asthma/ lelah ni sbb nafas dia berbunyi kuat ni". Aku pon cakap, "sebelum ni sy bawak dia pergi pead kt Penang, doctor tu xde mention apa2 pon dan cuma bg ventolin & nabulizer". Doctor tu pon explain, "kalau dah bagi nabulizer & ventolin tu maknanya anak awak ni ada lelah ni". Waktu tu hanya Allah yang tahu macam mana perasaan aku bila tahu anak aku kena serangan asthma. Sejak dari itu aku banyak buat research mengenai penyakit astmha. Rupanya asthma bukan saja boleh kena sebab faktor genatik, malah bayi juga mudah sangat terkena serangan asthma. Syukur jugak pada masa tu doctor cakap lelah Q masih di tahap boleh diubati supaya tidak berpanjangan sehingga ke tua.

Selapas kes Q kena admit, Q masih lagi kena serangan selsema & batuk. Perkara ni dah jadi macam kebiasaan untuk aku. Yang merunsingkan Q lansung tak mahu telan ubat, malah tengok syringe pon dia dah muntah. Aduhai.... susah sangat hati aku masa tu. Tiba2 aku teringat salah seorang sahabat perlu rekemen aku untuk mencuba produk transfer factor (TF). Aku pon dengan rela hati membeli. Pada waktu tu, kebetulan Q kena pulak serangan demam waktu malam yang dah hampir 1 minggu tak kebah2. Hari pertama aku cuba bg TF 4 jam sekali. Alhamdulillah esoknya demam Q baik dengan izin Allah. Batuk selsema hilang lepas 3 hari aku bg TF. Alhamdulillah sehingga hari ni aku masih meneruskan 1 biji TF utk Q setiap pagi secara konsisten. Kesan dari itu aku perhati Q dah tak sakit lagi macam dlu dan antibodi dia juga agak baik. Bila kena selsema atau batuk cuma 3 hari je, lepas tu baik dengan izin Allah. Bila Q sakit aku cuma bg TF je utk dia, ubat klinik semuanya aku dah stop untuk dia. Yang lebih aku syukur, kali ini Q dah tak perlu di bawak ke hosp untuk nabulizer apabila terkena batuk. Alhamdulillah sangat. Aku sangat rekemen produk ini utk kawan2. Produk ini berkesan untuk meningkatkan daya tahan dan imunisasi badan. Sesuai untuk semua golongan, dari bayi hingga tua. Aku sendri amalkan TF jika demam atau batuk. Cuma lebih fokus untuk Q sebab produk ini agak mahal. Biarlah melabur sikit demi kesihatan anak. Aku juga dapati sejak Q baik sepenuhnya sejak amalkan TF ni, selera makan dia bukan main membuak2, Alhamdulillah jugak berat dah naik mendadak (pertama kali nurse tak bising sebab berat selalu kurang). Yang paling aku lega, Q juga dengan rela hati selalu mintak sendiri TF (yg disebutnya 'tatamin' (vitamin)) untuk dimasukkan ke dalam yogourt-nya. Untuk makluman semua TF ini tidak mengandungi kimia atau dadah. Produk ini berteraskan kolestrum lembu (susu awal lembu) dan kuning telur (egg york). Kini kalau balik kampung atau travel, aku dah tak bawa hampir setengah dozen ubat2 Q, cukup dengan bekal sebotol TF yg akan aku bawa kemana2.
Transfer Factor Advance

Selain itu untuk daya tahan badan supaya Q tidak mudah dijangkiti selsema, doctor sering menyarankan supaya aku amalkan vitamin C sebagai supplement harian untuk Q. Oleh itu aku memilih untuk meberikanya chewable vitamin C dari Shaklee. Rasanya yg agak masam2 citrus. Q sangat suka, sekali bagi nak berkali. Sampai 3-4 biji sekali makan (ingat gula2 ke apa kot). Tapi klo dah dia nak Alhamdulillah la. Asal mudah makan, hati mummy pon senang.

Chewable Vita-C Shaklee

p/s: Sekadar ingin berkongsi pengalaman.

No comments:

winzpink.blogspot.com


ShoutMix chat widget