Thursday, March 08, 2012

Minat Si Kecil Q

Kanak2 yang sedang membesar pastinya mempunyai minat tersendiri. Kita sebagai ibu bapa pasti dapat mengenal pasti perkara yang menjadi tarikan anak2 kita. Seperti anak2 anda, Q juga mempunyai minatnya yang tersendiri. Bila dengar cerita dari kawan2 atau sudara mara, mereka pasti seronok nak bercerita tentang minat anak masing2. Ada yang minat ultraman, ben10, upin ipin dan yang terbaru boboboi. Yang pastinya bila kita mengetahui anak kita minat atau cenderung pada sesuatu benda pasti kita akan menyokongnya (jika benda tersebut membawa pada kebaikan).

Seperti anak2 orang lain, Q juga mempunyai minatnya tersendri. Aku dapat mengenal pasti sejak usia Q 1 tahun. Apakah itu? Tapi sebelum mencapai usia 1 tahun aku dapat melihat Q sangat meminati kereta, atau lebih tepat 'stering kereta'. Oleh itu aku dengan sungguh2nya mencari stering kereta mainan untuknya. Last skali neneknya jugak dapat belikan dulu. Lama-kelamaan aku perhati Q mula tertarik dengan apa juga kenderaan seperti car, bicycle, motor, aeroplane, helikopter, tractor dan yang menjadi kegilaannya adalah bus. Bila aku dapat mengenalpasti minatnya secara tepat, aku dengan usahanya mencari lagu2 yang berkaitan dengan bas. Sehinggakan Q tertarik sangat dengan lagu 'The Wheels On The Bus' (TWOTB). Rupanya2 lagu TWOTB ni sangat la femes di kalangan orang barat tak kira kanak2 dan dewasa. Sehinggakan lagu ini disampai dalam pelbagai versi yang tersendri.

Oleh kerana Q terlalu 'minat gila' the TWOTB ni, aku teringin nak belikan dia mainan bus yang agak interaktif dan lebih menjana minda. Dalam otak dok bayangkan jenis bus yang aku nak-kan tu, tp cari punya cari memang tak ada. Sebab masa aku kecik2 dula ada sedara aku belikan mainan bus yang sangat interaktif untuk anak2 dia main, so bus tu memang menjadi mainan harian kami. Aku nak-kan yang begitu, tapi sekarang memang dah tak ada. Bus itu keluaran dari 'tupperware'.

Ni lah bus dari tuppware tu. Memang keluaran lama, masa aku kecik2. Bus ni boleh dibuka dan jadikan class room. Best sgt klo dapat!

So bila kecewa tak dapat bus yang diidamkan (aku pulak yang idam). Aku pon mengambil keputusan untuk mendapatkan buku pula. Pastinya buku seperti dalam bayangan juga. Yang interaktif dan lain dari yang lain. Seluruh kedai2 buku besar aku masuk. MPH, Borders, Konikuniya. Komfem tak ada. Memang kecewa. Aku pon cuba nasib kat google. Tak sangka aku jumpa buku yang sangat tepat sekali. Tajuk yang tepat dan paling tak sangka memang dalam bayangan aku. Tapi buku ni hanya di jual di US. So terpaksa lah beli jugak dengan sangat rela hati dan teruja gitu. Dapat jugak beli dari AMAZON. Bila dapat je buku tu aku yang excited lebih, tak sabar nak tunjukkan kat si kecik tu. Petang tu amik dia balik dari Qdees, bukan main teruja dan senyum tak henti2 bila dia explore buku tu. Aku happy sangat2 (dpt gumbirakan anak).

Buku yang berkonsepkan 'moveable parts' pada setiap pages itu kini menjadi kesayangan Q. Tapi lagu2 TWOTB tetap menjadi 'minat' nya hingga kini.

The Wheels On The Bus: PAUL O ZELINSKY

Klo dapat yang macam ni lagi best!

p/s: Minat anak anda pulak apa? Jom share :)

No comments:

winzpink.blogspot.com


ShoutMix chat widget