Sunday, April 01, 2012

Tahun Ke-2 Penyusuan Q

Mengimbau memori 2 tahun lepas, saat seorang ibu bertarung nyawa melahirkan anak yang dikandung 9 bulan dengan penuh kasih sayang. Tak terasa membesarkan anak yang seorang ini. Dah 2 tahun masa berlalu. Membesarkan seorang anak memerlukan kesabaran yang amat kuat. Tapi bila melihat anak membesar dengan sihat dan pintar, hati ibu bapa mana yang tidak bangga. Lagi pula anakanda Q sangat menjadi kesayangan seluruh family sehingga kini. Bila dikenang2 anakanda Q sangat disayangi sejak aku mengandungkan dia lagi. Mana tidaknya sejak awal kelahiran lagi, aku dijaga dengan baik, bak kata orang dilayan bagaikan puteri bila kita disahkan hamil. Kalau balik kampung, sebut saja apa keinginan pasti akan ditunaikan, dari keinginan makan, berjalan semua akan ditunaikan. Nak basuh pinggan pun dilarang, buat kerja dilarang, sehinggakan nak air pon orang ambilkan. Tu yang best time preggy bila balik kampung tu. Sehinggakan ada saja orang yang teringin nak membelai perut kita yang makin membuyung ketika itu. Manis sungguh waktu hamil (ni yang buatkan rasa nak preggy lani ni...hee...). Beruntunglah Q menjadi anak, cucu, cicit dan anak buah yang sangat disayangi dan dituruti apa saja kehendaknya. Semoga kasih sayang mereka kepada Q berkekalan.

Aku juga bersyukur dengan rezki yang Allah kurniakan, kerana hingga saat ni aku masih diberi keizinan oleh Allah untuk menyusukan Q secara exklusif dari hari pertama kelahirannya. Berkat doa dari awal kelahiran untuk menyusukan Q mendapat keberkatan Allah. Syukur Allah. Malah bila dah cukup 2 tahun ni, ramai pula yang tertanya2 bila agaknya Q nak stop BF? Jawapan aku, "entahlah...tunggu pregnant nanti baru stop kot". Kini tanggungjawab aku sebagai ibu untuk menyusukan Q hingga 2 tahun telah ditunaikan. Bagi ibu2 diluar sana yang berjaya menyusukan anak masing2 sehingga berjaya, taniah untuk kita. Syukur atas rezki kurniaan Allah.

Big boy yang aktif dan bijak
Bila mengimbau bagaimana terdetiknya kesedaran mengenai susu ibu ni, aku sering teringat kan seorang rakan yang bernama Waida, dialah yang menyedarkan aku tentang susu ibu. Pada saat awal kehamilan waida ada bertanya aku satu soalan yang aku tak pernah terfikir, "nanti dh deliver nak bg baby ke BF ke FM". Aku menjawab, "BF? FM" apa tu (waktu tu aku jahil tentang ilmu dan dunia susu ibu)". Waida menjawab, "BF= breastfeeding, FM= formula (susu lembu)". Sejak saat itu baru aku tersedar bahawa menyusukan anak itu merupakan satu tanggujawab dan aku perlu membuat segala macam persediaan untuk menyusukan anak aku hingga berjaya. Waida juga dengan baik hati telah memberikan aku beberapa artikel dan link2 mengenai susu ibu. Dari situ aku mula membuat research yang apa saja mengenai susu ibu hingga kini. Aku juga tak putus2 berdoa supaya Allah memberikan rezki yang cukup untuk anak dalam kandungan aku ketika itu. Selain itu aku sering bercakap2 dengan baby dalam perut, "nanti bila baby keluar minum susu Mami tau sampai umur 2 tahun, semua susu ini untuk Q". Alhamdulillah berkat pesanan ringkas aku tiap hari, dari saat pertama kelahiran Q lansung tak mahu bila diberikan formula, ini kerana susu badan aku tidak keluar dlm tempoh 12 jam dari saat Q di lahirkan. Sebab itu nurse cuba untuk memberikan FM, malah Q lansung tak mahu menerimanya hingga kini. Mungkin ada benarnya pysokilogi yg mengatakan bayi akan mendengar dan mengingati setiap tutur kata ibunya sejak dalam rahim lagi. Walau apa pun semua ini rezki Allah. Setelah aku berjaya menyusukan Q, Waida juga dengan baik hati telah menghadiahkan aku sijil 'Master of Breastfeeding' sebagai tanda kejayaan untuk ibu yang menyusukan. Aku juga kagum dengan Waida yang kini menyusukan 2 orang anaknya yang berusia 1 & 3 tahun serentak. Terima kasih Waida kerana banyak berkongsi ilmu. Aku juga bersyukur keran suami tercinta sangat menyokong kuat perjalanan penyusuan aku ini. Aku tidak kisah cakap2 orang keliling mengenai perjalanan penyusuan aku ini, asal suami tercinta setiasa menyokong aku sepenuhnya. Selain itu aku ingin memberikan kredit untuk Mama aku yang tersayang kerana menjaga aku dengan baik sepanjang berpantang, dimana setiap jam 2 dan 4 pagi Q akan bangun menyusu. Dan Mama dengan segera akan terbangun dan keluar dari biliknya untuk menemankan aku menyusukan Q sehingga tersengguk2 Mama dibuatnya. Tidak cukcup dengan itu Mama aku suruh aku masuk tidur selepas BF-kan Q dan dia yang mendodoikan Q hingga lena si kecil itu. Terima kasih Mama, walaupun dulu Mama tidak menyusukan aku (kerana tiada susu katanya). Namun Mama tidak pernah mempertikaikan keputusan aku untuk BF-kan hingga kini.

Aku berazam jika ada rezki mempunyai anak ke 2 aku akan menyuskannya dengan lebih baik lagi. Aku juga telah berjaya membakar semangat beberapa ibu baru supaya menyusukan bayi mereka secara exklusif. Alhamdulillah ada yang berjaya, semoga ilmu yang kita ada dapat dikongsi dengan ibu2 lain, terutamanya yang ibu2 baru. Selain itu aku akan menjadikan tradisi menyusukan anak ini berterusan dalam keluarga aku. Anak2, menantu dan semua keturunan aku selagi hayat dikandung badan aku dan memberikan semua ilmu yang aku ada.

I'm Master in BF now


No comments:

winzpink.blogspot.com


ShoutMix chat widget