Monday, October 22, 2012

Persediaan Menyusukan Bayi Anda

Entry kali ini aku nak kongsi sikit dengan semua mommies baru mahupun dah mempunyai beberapa orang cahaya mata mengenai persedian aku secara peribadi untuk menyusukan anak yang bakal lahir. Walaupun aku dah berjaya menyusukan Q selama 2 tahun 3 bulan dan telahpun mencapai target yang diinginkan, namun untuk anak kedua ini aku masih beranggapan aku akan memulakannya dengan '0' dan perlu menambah lagi ilmu yang sedia ada. Ini kerana aku bertekad akan menyusukan bakal anak kedua ini lebih baik dan tidak akan mengulangi lagi kesilapan yang pernah dilalui pada penyusuan anak pertama. InsyaAllah.

Di antara persediaan yang telah dan bakal aku lakukan mengikut pengalaman lepas ialah:

Hospital:-
- Cuba berbincang dengan doctor yang bakal membantu aku semasa melahirkan nanti jika tiada sebarang masalah aku ingin terus menyusukan anak aku sejurus selepas melahirkan.
- Jika anak di masukkan ke nursery, aku mahukan kerjasama dari nurse supaya anak aku sentiasa boleh mendapatkan hanya susu ibu sekurang2nya 2 jam sekali atau baby hanya bersama aku selama 24 jam supaya mudah disusukan.
- Minta kerjasama dari nurse supaya tidak memberikan baby dengan susu formula.
- Bagi yang buat pertama kali ingin menyusu, maklumkan kepada doctor yang anda memerlukan pakar laktasi untuk membatu anda dalam penyusuan pertama.

Suami:-
- Dari anak pertama lagi aku sudahpun meminta izin dari suami bahawa aku ingin 100% menyusukan baby sehingga usianya 2 tahun.
- Sering kali menceritakan kepada suami tentang bertapa bagusnya susu ibu dan segala kebaikan yang ada (secara tidak lansung, suami juga mendapat ilmu).
- Minta sokongan dari segi mental dan juga sedikit modal untuk membeli peralatan untuk persediaan penyusuan.
*Alhamdulillah suami aku sangat menyokong perjuangan aku, malah dia sangat berbangga bila mengatakan yang anak kami hanya 'fully breastfeed' :)

Ibu/ Ibu mertua:-
- Kalau ada yang terkena dengan kerenah antara kedua insan ini, sabar je lah. Orang tua-tua memang ada mitos mereka tersendiri terutama bagi mereka yang kurang menyokong penyusuan susu ibu. Dari pengalaman aku, apa yang aku buat cuma pekakkan telinga, kuatkan hati dan cuba tangani segala mitos-mitos yang diusulkan dengan kata-kata yang menyakinkan, akan tetapi jangan sekali-kali menyakiti hati mereka. Anggap je yang mereka ini kurang ilmu dan apa yang kita buat untuk kebaikan anak kita sendiri. Tapi syukurlah walaupun ibu aku sendiri dulu tidak menyusukan kami kerana alasan tiada susu dan bekerja, tapi dia sentiasa menyokong aku 100%. 

Ilmu:-
- Ini sangat penting bagi ibu-ibu yang berhasrat untuk menyusukan anak masing-masing. Bagi aku, mempunyai ilmu dan pengetahuan sangat penting dalam menjayakan penyusuan anak. Teringat aku kata-kata dari seorang ibu yang berjaya menyusukan 3 orang anak, "supplement yang dijual untuk menambah susu hanya untuk membantu kesihtan tubuh badan ibu, akan tetapi ilmu pengetahuan lebih penting untuk berjaya dalam penyusuan. Ini adalah kebenaran yang akan akui kerana sepanjang menyusukan Q aku hanya bergantung pada ilmu yang aku cari sendiri. Walaupun pernah mencuba supplement XXX tapi memang kesannya aku rasa sihat pada tubuh badan aku sendiri. Pada anak? Makan tak makan supplement sama je kot effectnya, dia nak dia 'nyot-nyot' je...Heee...
- Carilah bahan-bahan bacaan, tidak kiralah dari buku, internet dan sebagainya.
- Aku juga menggalakkan mommies semua supaya rajin-rajin menjengah blog-blog, forum ataupun kumpulan ibu menyusukan. Ini kerana banyak maklumat yang dapat kita kongsikan dengan ibu-ibu yang lebih mahir dan berjaya.
- Aku juga sering membuka video-video dari utube untuk melihat cara menyusu dengan betul, melekapkan puting dengan betul, menyusu dalam keadaan berbaring dan juga cara memerah susu menggunakan tangan (teknik marmet). Apa yang aku dapat semuanya memang sangat berguna dan praktikal.
- Selain cara di atas kita juga boleh berkongsi ilmu dengan ibu-ibu lain secara tidak lansung jika ke birthday party, kenduri dan sebagainya. 

Peralatan menyusu:-
1. Breastpump
- Penting untuk mommies yang berkerja dan perlu untuk menyimpan stok untuk untuk bayi anda. Pump juga sedikit sebanyak membantu dalam penghasilan susu anda.
- Pilih pump yang sesuai dan mengikut budget anda.
- Buat pilihan sama ada inginkan jenis elektrik atau manual.
- Jika ragu-ragu untuk membeli pump, tanyalah pendapat rakan-rakan yang terdekat mahupun rakan-rakan dalam forum penyusuan.
- Aku dulu menggunakan breastpump dari spectra 3 yang berharga RM388 pada masa tu. Sekarang rasanya dah murah sket dalam RM328 kot. Spec 3 ni femes dalam group dan forum dan ramai yang suggest untuk pakai pump nu. Pump ni best sebab tak bising dan tak sakit. pressure pun boleh adjust dan boleh buat double pumping. Sesuai untuk mommies yang bekerja dan nak cepat :)

Spectra 3 electric breastpump (yang aku guna)

Unimom Mezzo (Contoh: Pump manual)


2. Breast-milk Storage
- Berguna untuk menyimpan stok susu anda. Carilah yang harga berpatutan dan semestinya BPA free.
- Sekarang dah ada jual plastik untuk storage yang aku rasa lebih menjimatkan ruang penyimpanan susu anda. Dulu masa aku tak banyak storage jenis plastik so suma pakai botol je. Aku ada lebih kurang 30 botol untuk simpan susu. So rasanya kali ini nak beli juga jenis plastik.
Bumblee PP Breastmilk Bottle (Aku pakai brand ni je)

 Autumnz: Zipper Storage Bag

Ini jenis plastik yang perlu diikat sendiri

Nampak boleh jimat space freezer kan?

3. Food/ milk warmmer
- Ini aku tak pernah ada lagi, tapi ranya kali ini nak beli la 1 untuk mudahkan aku panaskan stok susu nanti. Kalau dulu aku hanya gunakan bekas steel untuk panaskan susu. Aku plan nak beli brand Autumnz: Food warmer and sterilizer. Harga paling ok dan food wamer dia boleh diguna dalam kereta juga. Selain tu milk warmer ini boleh juga guna untuk panaskan food baby. Harga yang aku dah survey ialah RM175.

Autumnz: Electric Steam Sterilizer + Home & Car Warmer Combo

 
Dulu aku guna bekas steel ja untuk panaskan susu

4. Cooler Bag & Ice Pack
- Penting untuk mommies yang bekerja dan selalu travel. Ini kerana susu yang telah di pump perlu dimasukkan ke dalam cooler bag untuk mengekalkan ketahanan suhu susu tersebut terutama ketika hendak dibawa pulang ke rumah selepas kerja.
- Ice pack pula bertindak untuk mengekalkan suhu susu kita yang disimpan dalam cooler bag.
- Cooler bag sekarang lebih fashionable, tengok pun rasa nak beli 1 lagi. Hehehe...

Contoh penggunaan ice pack dalam cooler bag

Rasanya ini saja yang ingin aku kongsikan untuk kali ini. Aku sentiasa berlapang dada untuk berkongsi segala apa saja ilmu yang aku anda untuk sama-sama membantu momies semua supaya turut berjaya dalam perjalanan penyusuan masing-masing. Hati juga tak sabar rasanya, kerana rindu sangat nak menyusukan baby lagi :)

 

4 comments:

cik lala said...

Trima kasih utk perkongsian ni ;)

FYI saya sekarg dlm pantang ank yg pertama..lg brp week je nk start keje..Niat ht mmg nk fully BF smpai 2thn..
Tu yg sekarang tgh mantapkn ilmu..

reena said...

Wah bagusnya info ni..Mohon share ya :-)

winzpink said...

Tq, Alhamdulillah. Jemput share :)

Unknown said...

Area johor bahru tampoi ada ke yg nak jual..breast pump..dh 5 farmasi area skudai, taman anggerik,bbu..last ni tampoi..farmasi xda jual..pening dh kpala..nk kena cari juga mlm ni..tw yg membantu..0193628021..

winzpink.blogspot.com


ShoutMix chat widget