Tuesday, July 12, 2011

Bahan Didikan Q

Seperti anak-anak lain yang mempunyai minat tersendiri dalam membentuk perkembangan minda mereka. Apa yang anak-anak minat dan lakukan, kita sebagai ibu bapa perlu prihatin dalam membentuk anak yang bijak dan cerdik mengikut perkembangan usianya.
Apa yang Q minat di usia 16 bulan ini? Superhero? Cartoon? Buku? Toys?
Jom, aku kongsikan di sini.


Grolier-Disney Magic English
Sejak usia Q 10 bulan lagi kami telah membeli set Grolier sebagai hiburan pengganti kartun untuk Q. Q memberikan respon yang baik setiap kali aku memasangkan DVD magic english untuknya. Dengan sesi pembelajaran yang fun, Q juga mula mengenali abc. Tak perlu aku mengajarnya abc, kerana dengan lagu abc yang disediakan dalam DVD ini, setiap kali membuka apa saja buku, Q akan menyebut abc (menandakan dalam buku mempunyai huruf abc).

Grolier - Disney Magic English


Little ReaderSoftware bantuan membaca untuk bayi seawal 3 bulan. Tapi aku menemui sofware ini semasa Q menjangkau usia 12 bulan. Itu pun hasil perkongsian maklumat dari seorang sahabat baik aku. Kerana kami banyak berkongsi maklumat dan info mengenai pendidikan bayi. Kini aku menggunakan trail untuk software ini. Kalau ada rezki insyaAllah nak juga aku beli untuk Q. Harga pasaran untuk 1 set RM1500. Aku sangat mengagumi LR ini kerana dalam masa 1 minggu aku mencubanya untuk Q. Dia telah boleh mengenal word seperti: clap, wave, kick, cat, fish. Selain software aku yang di-install aku juga menggunakan kaedah flash card dari LR untuk Q. Serius software ini sangat berkesan untuk Q dalam mengajarnya membaca. Kini Q telah mengenal word: clap, wave, point, kick, mouth, ear, nose, smile, laugh, eat, cat, dog, duck.
Sahabat aku telah membeli full set LR untuk 2 orang anaknya. Alhamdulillah anaknya yang berusia 2 tahun boleh membaca 65 lebih word dalam masa 1 bulan percubaan. Sangat menarik. LR adalah bahan bantuan bacaan bayi yang terbaik pernah aku cuba.

Sesi membaca bersama Little ReaderFlash Card - WORD yang dibuat sendri

Flash Card - PICTURE yang dibuat sendiri

Barney
Hiburan tv kanak-kanak yang sangat menarik bagi Q. Q akan dancing-dancing setiap kali Barney menyanyikan lagu. Kini aku mula mengumpul siri DVD Barney untuk tontonan paginya.
Toys
Seperti anak-anak yang lain Q juga mempunyai koleksi toys yang agak banyak. Tapi banyak terdiri daripada kereta (banyak dari pemberian orang). Kami jarang membeli mainan untuknya kerana Q kurang bermain toys kecuali kereta tolaknya (hadiah dari Mang J). Q lebih suka menyelak dan memunggah buku-buku-nya yang aku sediakan dalam biliknya. Jika membeli toys pun aku akan memilih toys yang lebih kepada education toys.

Halwa telinga
Untuk halwa telinga dan hiburan Q di dalam kereta, aku telah membelikan CD nasyid kanak-kanak 'DHUHA'. CD nyanyian bahasa arab yang sangat menarik sehinggakan aku dan suami hafal hampir kesemua lagu dalam CD tersebut. Q juga tidak ketingalan untuk menyanyi carannya sendiri.


Pendidikan anak-anak ini sangat luas. Apa yang aku praktikkan untuk diri aku sendiri adalah 'kesabaran' dalam mendidik anak-anak. Mengajar Q membaca bukan 1 perkara yang mudah, kerana kadang-kala bila dia moody, agak susah juga. Oleh itu aku banyak mengikut mood-nya tanpa paksaan untuk belajar. Semua ibu bapa mahukan anak-anak yang soleh, cerdik dan pintar. Pengalaman yang ada aku suka untuk berkongsi. Dalam pada itu aku masih dan tidak jemu mencari ilmu dan tips berguna untuk mendidik Q. Semoga kita semua menjadi ibu yang terbaik untuk anak-anak. Kerana bagi aku pembelajaran bukan bermula dari guru dan sekolah, malah dari kita sebagai ibu bapa. Untuk ibu-ibu diluar sana, mari sama-sama kita beramal. Hihi ;)

4 comments:

antzgirl said...

wah.. dah terror abby mmbaca.. pasni leh ajar maklang ;)

winzpink said...

Anytime!

Anonymous said...

alhamdulillah..bagusnya ibu & ayah Q ni...

winzpink said...

Alhamdulillah. InsyaAllah, semoga kita sm2 mnjd ibu2 yg baik utk anak2.

winzpink.blogspot.com


ShoutMix chat widget